lördag 22 mars 2008

Delfiner i centrum

Torsdagen 13 Mars
Sätter i nyckeln och öppnar dörren till affären med sviter i kroppen från gårdagens fall i trappan. Lätt ömhet och extrakryddad stelhet i ryggslutet. Ger min trapp några sura blickar och en tunguträckning innan jag bestiger den på väg upp till kontoret bakom kassan. Sörplar högljutt mitt medhavda kaffe från publik.

Slår på datorn med 30 minuter till öppning. Skall egentligen skriva ut ordrar, plocka dem och kanske hinna lägga upp lite nyinkommen vinyl på vår hemsida www.blenda.com . Men fastar i min mailkorg. Ett mail från en farbror som känner sig som en delfin i en människokropp har fångat min uppmärksamhet. Klickar mig in på den bifogade länken www.svedimf.3w.se och läser storögt om en galning som anser sig själv vara delfin fångad i en människokropp.

Missar min butiksöppning med 5 minuter bara på grund av vansinnesmejlet. Vet inte vad jag ska tro. Är det på skoj? Det mesta talar för det. Bl.a loggan. Ser helt knas ut. Går ut i butiken. Sorterar lite skivor. Växlar lite stål mot en sedel åt en dam som parkerat utanför och frågar om hur Göteborgs stad kan ta 25kr/tim för att parkera sin bil på Andra Långgatan. Jag svarar med att i vanliga fall brukar jag inte växla pengar till automaten utanför och förklarar vidare att långgatan räknas som centrum och där är det dyrt att parkera fossila-bränsle-slukare. Hon lägger pannan i veck och upprepar, centrum? Resten av dagen tillbringar jag med att vänta på min praktikant som inte kommer, delfiner i människokroppar och om jag har min butik i centrum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag skulle typ skämmas o komma tbax om jag vore den praktikanten

Blenda sa...

det gjorde hon faktiskt så mycket att hon inte kom tillbaka...