måndag 16 juni 2008

Vi stänger, snyft.

Nu säger vi tack och adjö från skivaffären Blenda på Andra Långgatan i Göteborg.
Det har varit en underbar tid. Vi älskar alla er som har stöttat och handlat av oss genom åren. Hoppas ni tyckt om oss också. Skivaffären stänger vi Fredagen den 27 juni. Hur vi gör med webaffären är i skrivande stund ej helt klart. Klart är dock att vi stänger över sommaren. Vi återkommer om det i nyhetsbrevet, på www.blenda.com
och här såklart.

Jag funderar dock på att fortsätta skriva i min blogg. Kommer ju ha ypperligt med tid i sommar i alla fall. Rösta här bredvid på vad ni vill att jag ska skriva om. Har ju en massa små roliga skivaffärs-historier kvar från förr, lite gammalt skvaller och Sven historier på lager. Ett annat uppslag är ju att ni får följa mig vidare. Vad skall jag göra nu? Jag kan ju bara musik.

Det känns lite som jag tar studenten den 1 Juli. Funderar på att hyra ett lastbilsflak som skall köra mig upp och ner för avenyn ackompanjerad till vrålsnabb eurotechno. Någon som vill åka med? Jag bjuder på billig skumpa. Vi hörs snart. Jag älskar er!

49 kommentarer:

Anonym sa...

nej, nej, neeeeeej :((

antar att dålig lönsamhet är orsaken?
är det pga den förbannade nerladdningen?? :/

fan...ni har alltid varit så sjukt bra.

ANDREAS sa...

Tråkigt att höra Lars!
Tack för alla år du (med personal) har stöttat sveriges vinylälskare med grymma skivor! Institutionen Blenda på andra lång lever vidare i våra hjärtan!

Andreas - Rough Lynx Sound

Anonym sa...

Trist mannen, trist.

Börja langa mp3or på nätet då? Som Beatport fast med bra musik

Anonym sa...

shit vad tråkigt. :(

har bara beställt online, men blenda har ju varit den bästa online-vinylbutiken i detta land. får hoppas på att onlineshoppen blir kvar i någon form då.

Anonym sa...

totalt värdelöst. Trodde det var ett skämt först...

tufft av dig att orka ha den kvar så länge.

Anonym sa...

fan va dystert!

Anonym sa...

nej ush vad tråkigt, så kan det ju inte gå till :( nu får jag dåligt smaveta för att jag handlat så lite därifrån på senaste tiden. jag kommer sakna blenda varje gång jag går på andra lång.

Måns sa...

Väldigt tråkigt. Men går det inte så går det inte (och jag antar det hela är en fråga om ekonomi och inte om viljan...men viljan betalar inte varken hyra eller krubb...).

mikkel sa...

Fy bövelen va tråkigt! Vem skall nu hålla oss med skivor? Stäng inte webshoppen, SNÄLLA! Tack för trevligt samarbete hittils i alla fall, galet uppskattat.

/martin

Anonym sa...

Väldigt, väldigt tråkigt att höra, Göteborg förlorar sin trevligaste och viktigaste affär. Tack för den här tiden.

David S

Anonym sa...

Så jävla tråkigt! Den här utveckling känns sjukt skrämmande!

Anonym sa...

Där försvann alla incitament att åka till Göteborg på riktigt...

Anonym sa...

Men fy satan vad trist! Detta kom som en blixt från klar himmel. Väntar ju på 7 stycken album just, brukar beställa varannan månad lite gött. Kan med stolthet säga att jag varit trogen kund sedan åttonde klass och är nu snart gubbe känns det som, en era som gått i graven, något jag tagit som så självklart är nu helt borta. Hade det varit 1:a April hade man ju kunnat känna sig lättad men det är ju tamigtusan Juni. Hursomhelst, tack för en redigt bra webb-butik de här åren med ett löjligt bra och ständigt lika förvånanande sortiment!

Tusen tack!

Anonym sa...

Det är en sorgens dag!

Anonym sa...

Blenda la grunden till allt vad 2a lång är idag! Jag älskar dig med Lars, och hoppas att våra läppar förenas i en blöt och varm kyss nästa gång vi möts under discokulan!

Anonym sa...

Fan vad trist... Säg att du kommer ha kvar webshoppen!!!

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med alla andra, riktigt tråkigt att ni stänger!

Anonym sa...

shit jag kom ihåh under gymnasiet åkte man allt som oftast till blenda (i den lilla lokalen)när studiebidraget kommit å stog salig å bläddr bland hip hop vinylerna timme ut å timme in. sen förstod jag att reggae va min grej å än idag slinker jag in då å då för att rota runt.

å nu e jag 27!

Anonym sa...

Finns det inget man kan göra? Måste du stänga?

Anonym sa...

billigare lokal vore en lösning..
skivbutiker borde ha rabatt på hyraul

Bogs sa...

Fan då!

Anonym sa...

Du har kämpat mer än Peter Öberg i Modos fjärde line.
Nu får vi mer tid över till hockey och vin.
Blenda är död. Länge leve Blenda!

Anonym sa...

r.i.p. blenda
va roligt att jobba o handla för göteborgs bästa butik!
//oskar

Anonym sa...

Det här är en tragedi!
Hoppas det är ett nogaräknat beslut från din sida och att du inte beslutar dig för att lägga ner webbutiken.
Ett förslag kunde vara att se över möjligheten att slå dina påsar ihop med Snickars. Given kombo! Han lär ju befinna sig i ungefär samma situation som dig.
Han kan sälja över disk och du sköter webbförsäljningen. Tillsammans skulle ni täcka upp de två största städerna och kunna suga upp marknaden på eftertraktad andra hands laktits som sedan kan säljas på nytt kombinerat med nypressat. Vilket utbud, vilken samling kompetens... Skulle kunna bli grymt. Snacka med honom!

Anonym sa...

2 av mina senaste technics spelare köptes där,besök affären hundratals ggr,köpt skivor hundratals gånger,asså 70 procent av vinyl samlingen lär komma därifrån,....fyfan innihelvetes vad tråkigt,hoppas på att webbutiken finns kvar iaf,vore guld för oss som samlar på sej....big up för att du / ni vart en del av min tonåren då många av polarna va ute o slogs satt jag hemma o lyssna o mixa feta vinyler med smajl på läpparna o gunfingers i luften som kom straight outta blenda yard.bless / muamer

Rootfood sa...

Tråkigt att du stänger, men kul att du har haft öppet! Vi lär väl ses på landsarkivet, numismatiska föreningen eller nå't annat ungdomsställe snart.

Anonym sa...

Allt är den där jävla cdj1000 och dj CDRs fel:P Jag är iaf lätt på att ta en sväng om på flaket med dig! God lycka i framtiden!

Anonym sa...

Synd som fan.. kommer inte vara det samma på andra lång gatan.. .

Anonym sa...

Jävligt tråkigt att du läger ner men jag förstår dig, skivbranschen är ju sådär nu förtiden.

Satt faktiskt och funderade på vad du ska börja göra nu förra veckan....

gissar att det kommer bli något nytt spännande inom musiksektorn, keep up da good work Lars, jag är säker på att du har ett grymt jobb som du älskar igen innan sommaren över.

Cheers/Jonk
www.alleycatrecords.se
www.showdowngbg.se

Anonym sa...

väldigt tråkigt:(

Qwanah sa...

Sjukt tråkit!!! Bor i Sthlm men handlade alltid på Blenda när jag var i Gbg..... jävla skit va synd!
Hoppas ni öppnar igen.
/Qwanah

Anonym sa...

Var kan man handla ny vinyl i gbg nu? någon som vet?

Kettmpa sa...

:/
va ingen storkund dock...
men fan va trist för dig,och vinyl sverige!

Men hoppas du finner ett trevligt jobb,och bedriver online shopen!

/mvh Stockholms eliten!

Niklas sa...

Grymt tråkigt att se då Blenda alltid erbjudit ett bra utbud då det kommer till musik och främst då vinyl.

Anonym sa...

...och vi älskar er!! Tack för alla år av service och pålitlighet.

/Crill-Oh

Anonym sa...

Det känns mycket tråkigt , har köpt massor me skivor hos er, kommer sakna att surfa in på blenda.com och kolla efter om man hittar nåt man gillar .
blenda t-shirten har man redan :)

grymt jobbat , har altid varit nöjd med allt :)

Hälsningar / Darko

Anonym sa...

Måste varit i gymnasiet som jag började använda mina raster för att kolla vilka skivor som hade kommit in på blenda. Kommer ihåg när jag fick min första africanism samling ifrån blenda! Ni har gjort djupa avtryck i min skivsamling iaf. take care from nkpg!

Anonym sa...

Lars,
jag var inne en kort sväng idag och jag önskar jag varit inne oftare och handlat än mer. det kanske inte hade hjälpt, men en eldsjäl som du bör uppmuntras. fortsätt och brinn, för bövelen! :o)
avslutar med ett shakespear citat som är passande:
"En man som inte har musik i sig,
som inte rörs av ljuva toners endräkt,
är böjd för svek, förräderi och rån,
hans tankars färd är trögare än natten,
hans känslor mörkare än Erebos -
tro ej sådan! Lyssna till musiken!"

//mickemix aka mrRed

Anonym sa...

Tråkigt att höra. själv är jag en norrlänning som köpte mig några 12:or och ett album när jag var i GBG på besök för ca 6 år sedan. Skön affär!

Blenda R.I.P

Anonym sa...

Åh vad ledsamt! Jag har köpt mina skönaste vinyl av dig över disken och gått en dj-kurs på Blenda. Det kommer bli tomt nu utan Blenda. Jag åker gärna med på flaket! Kram K

Anonym sa...

lite harsh kanske.....men vad finns det för bra svenska alternativ till Blenda på nätet där man kan köpa den hetaste och nyaste vinylen?

lista era favorit-siter...!
kan ge er mina egna:

- http://www.recordmania.net/

- http://www.hotstuff.se/

- http://www.coulisse.se/index1.html

- http://www.snickarsrecords.com/category/newarrivals/

Anonym sa...

http://www.hhv.de

tycker jag är bra.

Anonym sa...

oj sorry du skrev svenska, den där är ju tysk..

Anonym sa...

Lars, Sorry att höra att det inte funkade längre.
Men du har väl andra saker du kan pyssla på. Du saknar ju inte initiativ. Jag har alltid tyckt du varit en grymt kool person.

Lycka till med den nya framtiden.

Anonym sa...

Hoppas att du fortsätter att blogga! Kram

Anonym sa...

Jag vill åka med och dricka skumpa!!!
Nu är jag utskrivenochfitforfight igen. härligt va?!

Anonym sa...

snälla läs mitt meddelande till dej på myspace eller facebook!!!!

Anonym sa...

Det här var en bra blog, låt den inte gå under bara för att butiken gjorde det

Anonym sa...

Gud,vad dåligt!!! Men vad händer med Aaliyah-porträttet då?