onsdag 16 april 2008

Sven lånar pengar till sitt imperium.


Så här ser Sven ut. Han har lånat pengar av mig i affären på reguljär basis sedan Maj-99. Många tror att han är en utslagen stackars alkis. Men det är han inte. Han håller på att bygga ett affärsimperium som kommer att knäcka Gates, Trump & Bengans. När han är klar är jag den förste att gratulera.

Just nu är hans affärsstrategi lite flummig. Den består väl mest i att försöka låna till sig pengar så han kan få i sig lite öl och mat så dagen klaras av på ett fint sätt. Därav Svens ytterst regelbundna besök. Minst 4ggr i veckan rycker han upp dörren och kräver att få "lägga till en släng på listan".
Det innebär att jag måste neka Sven 20 ggr av 25 för att inte bli ruinerad. Det kan vara lite tröttande. Varje månad den 18:e betalar han dock tillbaka ALLA pengar som står på listan. Sven är därmed långt bättre på att göra rätt för sig än många av min bättre kompisar.

En gång kom Sven in med högerarmen i ett gigantiskt gips-paket. När jag påpekade det jobbiga att ha brutit armen tyckte han det var baggis.

-Vadå det klart att det är jobbigt. Svårt med att dricka öl och så?
- Nä, det är väl inte det som är det jobbiga, tyckte Sven.
- Vad är det som är jobbigast då? undrade jag.
- Att jag inte kan jobba.

Tänkte ett stund fråga vad Sven jobbade med. Men jag ville inte det. Ville inte förstöra den fina mystik som vilar över Sven.

3 kommentarer:

Anonym sa...

fan vilken najs story!
lite feel good-vibe =)

Blenda sa...

-Tack! Sven har dock dåliga dagar då han inte mår så bra.

Unknown sa...

Sven lånar pengar av oss på vänder sig om också, och häromdagen berättade han om sitt nya jobb: han och tjejen ska låna en bil, köra ner till Tyskland ("fika på färjan, ha det lite gott") och köpa öl och köra tillbaka och sälja till nån snubbe. Se där - imperiebygget påbörjat!