tisdag 15 april 2008

Vanlig tråktisdag.

Av någon anledning har alltid tisdagarna funkat sämst i butiken. Men i dag hände det verkligen i n g e n t i n g. Till och med Tina höll på att somna bakom kassan. Tina är vår nya praktikant. Vi har alltid nya praktikanter känns det som, undrar varför vi har det? Varför stannar inte praktikanter längre än max 6 veckor. I bland är de här kortare till och med. Precis när de har lärt sig alla viktiga rutiner och kassan så är praktiktiden över och ska de sluta. Känns som om man ger utan att få någonting tillbaka. Jag tror jag är utnyttjad av skoltrötta tonåringar. Fan.

För övrigt så hade vi en gång en praktikant som somnade i kassan. Det var en fin och bra praktikant på alla sätt men jag tror han växte väldigt mycket ,vilket gjorde honom väldigt trött. Han var runt 17 år. I kassan hade han fixat till sig en slags barstol. Om han satt på den kunde han väldigt bekvämt lägga huvudet på kassa-apparaten och efter en stund så slumrade han in. Jag märkte ingenting förrän jag hörde en kund stå och hojta nere vid kassan.

-Hallå, haaaaallllllåååå. Ho-ho. hoooo-hoooo!

När jag släntrade ner ser jag den trötte praktikanten slumra sött utan att ta in kunden som står 30cm från honom försöker få uppmärksamhet. Då slog jag helt sonika in kundens skivor i kassan varpå den lätt-snarkade tonåringen yrt vaknade till liv.

- Sov du, sa jag, det är tråktisdag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju praktikanterna som gör dig en tjänst genom att arbeta gratis. Ta vara på det. Det är inte alla som orkar jobba dag ut och dag in utan betalt.

Anonym sa...

snäll chef änna..anställ mej då:) jag sover aldrig och älskar vinyl:D

Blenda sa...

Anonym: -Jag tycker och har alltid tyckt väldigt bra om mina praktikanter, men kommer man inte till sin praktikantplats så är det väl inget att ta vara på?

Blenda sa...

Muamer:-Jag har väldigt svårt att försörja mig själv, de få anställda jag har vill nog gärna jobba mer än de får. Det är en tuff tid. Du kan alltid ansöka som praktikant!