måndag 21 april 2008

Tokmåndag

I dag jobbade Antonio mestadels i kassan tillsammans med vår praktikant Tina.

Till herr Skattemyndigheten ang Antonio: -Ja, Antonio jobbar vitt, han betalar skatt och jag betalar arbetsgivareavgifter. Vi har egentligen inte råd. Men Antonio och jag vill göra rätt för oss.

Till herr Skattigmyndigheten ang Tina:-Nej, en praktikant får ingen lön. Därmed betalar vi varken arbetsgivareavgifter eller skatt för Tina. Men en praktik är till för att man skall förbereda sig inför vuxenlivet som tyvärr innebär att man måste jobba för att få pengar till mat och husrum. Dock, kära skattemyndigheten, är jag inte helt säker på att Blenda är det bästa stället att förberada sig inför vuxenlivet. Ingen här är ju vuxen.

I dag jag satt mest uppe på kontoret och tyckte synd om mig själv. Har varit jobbigt förkyld i över två veckor nu. Funderade på om jag har fått pollenallergi och försökte upplysa mig själv genom att, som en hypokondriker, surfa runt på apotekets hemsida och läsa om pollenallergimediciner. Mitt i den jobbiga surfen
fylldes plötsligt affären där nere av en massa röster. Ett ohejdat tjattrande och smattrande. Till slut kunde jag inte motstå min nyfikenhet utan smygkikade ut i affären. I kassan står som väntat Antonio och Tina. Nere bland skivorna går en man i 30års åldern omkring ungefär lika målmedvetet som professor Baltazar. Han cirklar runt i affären samtidigt som han pratar väldigt högt och oerhört snabbt för sig själv. Ungefär så här:
-Men, jag sa ju att att, att, sluta skälla på mig. Nu får du lugna dig. Du kommer ingen vart med att säga så. Ja menar, SLUTA SKÄLLA. Jo men du vet att jag håller mig lugn. jag är lugn. Jag tror att, att, att.....
Helt plötsligt säger Antonio i kassan högt till Baltazar-wannabeen;
-Du, han gick.
-Va? sa cirkel-mannen.
-Han gick ut genom dörren, han gick, upprepade Antonio.
-Hmm, brrr, ba-ba-ba. Tror du? G-G-Gick? Gjorde han. Mummel, mummel. Cirkel. Cirkel.
-Han har gått nu så om du snabbar dig så kanske du hinner i fatt honom.

Mannen fortsätter mumla osammanhängande och ohörbara saker varpå han helt plötsligt slinker ut genom dörren. Ungefär lika fort som han kom in.

Till herr Skattemyndigheten:
-Om folk som mår dåligt spenderar sin tid inne i butiken, får jag betydande skattelättnader för social omsorg och behöver Antonio som har sån bra hand med dem betala mindre i skatt?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en bra måndag.

hoppas ni sålde någon skiva med (mer än via hemsidan).

snart flyttar jag hem till GBG igen så då kan jag också gå och muttra i er affär (eller iaf köpa skivor)

Anonym sa...

Den där cirkelmannen alltså.. Det kanske är en karl för mig och en bra fadersgestalt åt Lexie.

jag älskar ju när vi gick förbi i dag och du står och filmar i högsta hugg. HAHA!

Ladda upp filmerna på Youtube och klistra in koden så att vi oxå kan få se lite på cirkelmannen.
Du är säker på att det inte var uppåt-John eller någon sån?

Anonym sa...

lite små rolig blogg, skön där.

Anonym sa...

Störtskön blogg! Keep it up!